Rabu, 24 Julai 2013

10 ALASAN KENAPA PERLU HINDARI SLS (SODIUM LAURETH/LAURYL SULFATE)

SLS atau sodium laurate sulfate byk terdapat di dalam bahan kegunaan harian kita seperti syampu, ubat gigi sabun mandi, losyen, termasuk barangan bayi. Bagaimana untuk mengetahui barangan tersebut ada di dalam barangan rumah kita? Anda cuma perlu semak ingridient/label pada produk terbabit.

Sodium lauryl sulfat adalah surfactant, bahan pencuci dan pengemulsi digunakan dalam beribu-ribu produk kosmetik, serta dalam pencuci industri. Ia hadir dalam hampir semua syampu, rawatan kulit kepala, warna rambut dan agen pelunturan, ubat gigi, membasuh badan dan pembersih, solekan asas, sabun tangan cecair, detergen dobi dan minyak mandi / garam mandi.

Sama seperti sodium lauryl sulfat (SLS), natrium laureth sulfat (pendek bagi natrium lauryl eter sulfat, atau SLES), bahan pencuci kuning dengan keupayaan berbuih yang tinggi. SLES dianggap lebih selamat berbanding SLS. Ammonium lauryl sulfat (ALS) pula adalah satu lagi perubahan surfactant biasanya dimasukkan ke dalam kosmetik dan pencuci untuk membuat buih. 
BAHAYA SEBENAR SLS - DISEBALIK KHABAR ANGIN
Beberapa kajian melaporkan SLS merosakkan mukosa mulut dan kulit. Ini tidak sama sekali mengejutkan kerana SLS sebenarnya digunakan untuk merengsa kulit sebagai kajian di mana rawatan perubatan untuk kerengsaan kulit memerlukan ejen yang membuat kerengsaan itu sendiri.
  • Satu kajian yang menunjukkan SLS Dermatologi disahkan menjadi sangat menghakis kulit yang mengalami kerengsaan berterusan. SLS menyebabkan kerosakan kulit kerana ia menghakis kelembapan semulajadi kulit. 
  • SLS dikaitkan dengan peningkatan ulser aphthous (kudis mawar liar) disebabkan oleh kesan denaturing dan kerengsaan mukosa mulut. [11]
  • Menelan SLS mungkin akan membawa kepada loya dan cirit-birit dan juga digunakan sebagai julap dalam enema. [12] Oleh itu, berhati-hati untuk tidak banyak menelan ubat gigi anda jika ia mengandungi SLS. 
Menurut Judi Vance, penulis Beauty to Die For, SLS boleh menyebabkan kerosakan DNA selular. Dalam artikel untuk ConsumerHealth.org [13], beliau menyatakan bahawa persatuan pergigian di Jepun menguji kesan-kesan SLS pada bakteria, mencari ia menjadi mutagen.

Contoh label product yang mengandungi SLS.




BERIKUT ADALAH SEBAB MENGAPA PERLU CUBA UNTUK MENGHINDARI SLS : 
  1. Bahan ini terkenal sebagai penyebab iritasi kulit. Kebanyakan perusahaan kosmetik menggunakannya termasuklah seperti losyen, syampu, dan kebanyakan bahan kegunaan harian. SLS menyebabkan kulit menjadi kering, dan gatal2. Jika kita perasan, selepas menggunakan syampu anti kelemumur, rambut menjadi tegang, kering dan kesat. Keupayaannya yang dikatakan dapat mengurangkan kelemumur sebenarnya menyebabkan iritasi iaitu kegatalan yang lebih lagi. Maka terjadilah penukaran jenama syampu yang amat kerap yang dikatakan penyebab rambut rosak. Juga penggunaan sabun yg mengandungi SLS, jika diperhatikan, selepas penggunaannya, kulit menjadi kering dan gatal-gatal tidak lama kemudian.
  2. SLS juga mencemari air kita. Bahan ini terkenal beracun kepada hidupan air, ia berpotensi tinggi masuk ke dalam tubuh ikan membawa racun kepada kita yang memakannya.
  3. Sebenarnya SLS itu termasuk golongan pestiside dan herbiside. Bahan ini sangat lazim digunakan untuk membunuh tanaman dan serangga.
  4. Bahan ini mengeluarkan wap/asap beracun ketika dipanaskan. Ketika SLS dipanaskan ia akan mengeluarkan racun Sodium Oxides dan Sulfur Oxides. Bayangkan jika anda mandi dengan shower panas dengan memakai shampoo dan sabun yang mengandung SLS.
  5. SLS juga bersifat Korosif. Menurut American College of Toxicity, sifat korosif ini termasuk terhadap lemak dan protein yang merupakan bahan pembentuk kulit dan otot. SLS juga lazim ditemui dalam pembersih lantai hingga  ke sabun/shampoo dll.
  6. SLS bisa merembes masuk kedalam jaringan tubuh. Berdasarkan sebuah ujikaji dari University of Georgia Medicine, menemukan bahwa SLS memiliki kemampuan untuk masuk dan tinggal di jaringan tubuh seperti mata, otak, hati dan liver.
  7. Bahan ini merupakan penyebab iritasi mata. SLS ditemukan sebagai penyebab katarak pada mata orang dewasa dan terbukti menjadi penyebab ketidaksempurnaan pembentukan mata pada anak kecil.
  8. Kemungkinan terkontaminasi dengan bahan beracun lainnya seperti Nitrate, dll. Bahan beracun sebagai pelarut yang dipakai bersama SLS seperti nitrate juga terkategorikan penyebab kanser/karsinogenik dan seringkali ditemui di dalam produk yang mengandung SLS.
  9. Proses penyediaan SLS menimbulkan pencemaran yang tinggi. Proses ini mengeluarkan bahan penyebab kanser dan sulfur dan meracuni udara.
  10. SLS membantu bahan kimia lain masuk ke tubuh. SLS adalah bahan pencampur bahan kimia lain agar mudah masuk ke tubuh, menjadikan molekul bahan kimia sangat kecil dan masuk ke membrane di sel-sel tubuh. 
Mungkin kita rasakan bahawa agak sukar untuk mengubah segala kebiasaan penggunaan kosmetik dan penjagaan harian yang menjadi rutin selama ini. Tambahan pula, boleh dikatakan hampir semua produk di pasaran mengandungi SLS sebagai agen pembuih. Benar, saya sendiri pun belum mengubah secara keseluruhan. Kita sebenarnya boleh melakukannya secara berperingkat. jika baru dibeli contohnya, dan harga yang mahal, mungkin boleh ubah selepas habis sesuatu produk itu. Saya mengubahnya secara berperingkat di mana saya utamakan penggunaan barangan anak saya dahulu. Contohnya ubat gigi tanpa sls. Saya terlupa jenamanya, tapi dari labelnya tiada SLS. Begitu juga mandiannya. Saya ubah kepada yang organic. Terdapat banyak sabun mandian organik di pasaran. Contohnya Buds Baby, Baby Organix, MooGoo dan beberapa lagi. Produk2 ini boleh didapati di TESCO JUGA.



Untuk rujukan, boleh lawati website mereka : 

1) Baby Organix - Baby Organix telah dicipta daripada keghairahan untuk produk yang selamat bayi dengan sumber-sumber semula jadi. Kami percaya bahawa pembersihan rumah anda tidak perlu berkompromi dengan keselamatan rumah dan keluarga anda. Kami menghapuskan semua bahan-bahan kaustik seperti Minyak Mineral, SLS, Propylene glycol, paraben, fosfat dan lain-lain daripada senarai bahan-bahan kami.


3) MooGoo

rujukan untuk SLS :

Bagi penjagaan wajah dan rambut, Shaklee juga menyedikan rangkaian penjagaan tersendiri yang bebas SLS dan paraben iaitu Produk NUTRIWHITE dan ENFUSELLE untuk penjagaan wajah, manakala Produk PROSANTE untuk penjagaan rambut dan kulit kepala.

2 ulasan:

  1. Info yang sangat baik. Terima kasih kerana berkongsi.

    BalasPadam
  2. Info yang sangat baik. Terima kasih kerana berkongsi.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...