Sabtu, 16 Februari 2013

DEODORANT : TIPS MEMILIH YANG BAIK DAN SELAMAT


Tips untuk Memilih Deodorant yang Baik (dan Antiperspirant)

1) Jauhi dari Triclosan. 

Triclosan adalah suatu zat kerengsaan kulit dan boleh menyebabkan dermatitis. Ia boleh membunuh bakteria sihat.Triclosan telah dikesan di AS iaitu amat toksik kepada hidupan liar akuatik.

2) Elakkan Aluminium. 

Chlorohydrate aluminium, aluminium zirconium tetrachlorohydrex UNK atau sebatian Aluminium dalam deodoran adalah penyebab dalam  ketiak menjadi kuning. Terdapat bukti bahawa sebatian yang mengandungi aluminium meningkatkan risiko penyakit-penyakit tertentu neurologi (contohnya, penyakit Alzheimer).

3) Hentikan semburan (aerosol). Jika anda bimbang tentang alam sekitar, anda mungkin mahu mengelakkan antiperspirants aerosol. Beberapa propelan yang digunakan dalam produk-produk ini boleh menjadi toksik. Lain-lain, seperti tetrafluoroethane, tidak toksik tetapi adalah agen pemanasan global.


4) say NO to Paraben (metil, etil, isomer, Benzil dan butil) 

semuanya berasal dari toluena, sebuah petrokimia beracun derivatif. Toluene ini beracun jika ditelan atau tersedut. Juga berbahaya untuk kulit. Ada beberapa bukti menunjukkan toluena boleh menyebabkan kerosakan pembiakan. Estrogen diketahui dapat menggalakkan pertumbuhan sel-sel kanser.

 5) Talc 

ia dikategorikan sebagai karsinogen oleh Badan Antarabangsa untuk Penyelidikan Kanser jika mengandungi serat asbestiform. Jumlah serat asbestiform di kategori bedak kosmetik yang tidak ditetapkan. Jika talc dikategori pada label, tidak ada cara untuk mengetahui apakah ia tidak mengandungi serat asbestiform.

6) elakkan Propylene glycol 

ia menyerap dengan cepat melalui kulit dan merupakan peningkatan penetrasi. Hal ini boleh menyebabkan berlakunya alergi. NIOSH adalah glikol propilen adalah racun saraf dan boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang atau hati. EPA pula adalah tidak sepenuhnya diselidiki untuk potensi karsinogenik.

7) Silika 

ia adalah suatu zat kerengsaan kulit. Ini mungkin tercemar dengan kuartza kristal, yang merupakan karsinogen.



Antara deodorant yang selamat dan natural. garam kristal.

9 ulasan:

  1. tak ada bau..tak rasa apa..tapi yg best tak melekit..n ketiak ku makin putih..haha

    BalasPadam
  2. Nak tnya..kat mane nak beli deodoran tu?

    BalasPadam
  3. Deodorant ni senang nak dapat. biasa kt watson pun ada. saya beli hari tu pun dekat watson. yang saya perasan sejak pakai deodorant ni, ketiak saya tak gatal2 dah berbanding bila pakai yg stick/roll on. takde dah la tergaru2 depan orang kalau tak sengaja.hihi.

    BalasPadam
  4. untuk badan kuat bpeluh sesuai ke

    BalasPadam
  5. Sesuai. saya jenis orang yang kuat berpeluh walaupun kurus. Baru-baru ni saya cuba pakai deodorant biasa sebab tertinggal deodorant smell no more ni.
    mula2 saya cuba yang anti peluh sbb memg dah ada. memang kering je rasa, sebab dia menghalang pengeluaran peluh yg menyebabkan pori2 kulit tu tersumbat. ini antara sebab tak digalakkan anti perspirant. kemudian saya stop guna, dan cuba yang deodoran tanpa anti peluh. resultnya, sgt tak selesa, sbb berpeluh sgt2, dan bau mula melekat. last2, saya gunakan yg smell no more ni jgk. memg tak wangi sbb taakde bau. tapi tahan juga tidak melekit dan tidak berbau badan yg kuat sampai ptg. tak wangi, tapi menjaga kesihatan kulit apa salahnya guna kan? sbb kajian ada mengaitkan deodorant dan masalah kanser.

    BalasPadam
  6. Deodorant ni tk mnyebabkn ketiak hitam ke? Sbb kebanyakkan kenalan2 sy pkai deodorant, kulit bwh lengan mst hitam. Sbb apa ea?

    BalasPadam
  7. teriamakasih banyak, sangat mambantu sekali sob...

    BalasPadam
  8. Mcm mna nk pkai..kena guna air ke?

    BalasPadam
  9. Dah cuba, masih tetap peluh n tak de apa2 perubahan

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...