Selasa, 2 Oktober 2012

DI SEBALIK KRITIKAN NEGATIF REVIEW SHAKLEE


Kritikan adalah sesuatu yg boleh diambil secara positif atau sebaliknya. Setiap manusia termasuklah saya sendiri akan mencari baik dan buruknya sesuatu perkara itu. Tapi ironinya, yg buruk atau yg kurang baik lah yg akan dipandang besar sehingga segala kebaikan yg lebih dari sekelumit kekurangan itulah yg heboh diperkatakan. Kadang2 mereka yg tiada kaitanlah yg paling hebat melemparkan kritikan walaupun diri sendiri tidak pernah pun mencuba perkara yg diperkatakan itu.

Seperti yg diulas oleh DUSTY & TRACY, apabila kita baca kritikan terhadap Shaklee, ketahuilah anda bahawa mereka yg memberi kritikan buruk itu sebenar-benarnya tidak pernah cuba menggunakan produk ini. Sama ada mereka daripada aliran bisnes yg sama ataupun pengalaman buruk terhadap produk sepertinya sehingga menghukum segala produk yg sealiran dengannya.

Sama juga seperti MLM, di mana bila disebut MLM, masyarakat akan menggambarkan penipuan dan penindasan dan secara islamicnya, haram. Namun, tidak semua MLM itu tidak benar, cuma perlulah mengikut landasan yg betul. Shaklee terutamanya, mementingkan penjualan produknya yg berkualiti berbanding mencari subline2 yg ramai. Pada pendapat saya, kenapa saya menyertai Shaklee juga adalah kerana kepercayaan saya terhadap kebaikan produknya, konsultasi yg jelas dan diberikan secara percuma, tiada paksaan untuk mendapat subline, beli untuk diri sendiri sahaja pun mencukupi. Kalau diperhatikan, ianya sama sahaja seperti kita menjadi ahli AVON, LENO dan yg seangkatan dengannya, iaitu mendapat point atas setiap produk yg dibeli. Kira sebagai bonus la untuk pembeli. Cuma untuk lebih income, ada subline, adalah sedikit point di situ. Namun, tiada keraguan atas produk yg dijual kn? Ianya mampu milik, berkesan, dan wujud. Bukanlah keraguan (gharar) itu muncul apabila kewujudan sesuatu produk itu tidak dapat dipastikan?

Ini berdasarkan pengalaman saya dipujuk untuk menyertai satu bisnes MLM dimana saya dan beberapa rakan rasa tertipu dengan strategi pemasaran mereka iaitu: diajak ke suatu tempat yg tidak tahu tujuannya. Rakan baik kami yg membawa kami, saya tahu beliau ikhlas dan langsung tidak berniat untuk mempermainkan kami, malah beliau sendiri tertipu. Kami dibawa ke satu tingkat bangunan yg serba mewah, dengan display barangan2 minyak wangi kalau tidak silap saya, yang kami tidak pernah lihat dan dengar jenamanya. Mungkin terlalu mahal kot. Dan kami seterusnya di brief akan sesuatu bisnes iaitu dgn tujuan menarik lebih ramai subline supaya kita dapat pulangan yg amat hebat dengarnya.

Maaf saya cerita, saya amat tidak berkenan dengan pendekatan mereka yg penuh dgn misteri, dan saya diberitahu bahawa mereka menjual produk2 wangian tersebut hanya untuk pasaran luar Negara. Namun, tugas kami waktu itu hanya mencari subline tanpa tujuan. Bayangkan yg diri sendiri pun ragu-ragu, apatah lagi mahu menghuraikan kepada org ramai. Saya adalah seorang yg susah untuk percaya sehingga saya sendiri jelas dengan setiap susur galur sesuatu perkara. Saya hanya akan mengesyorkan sesuatu, hanya kerana saya sgt berpuas hati dengannya!

Bukankah pengalaman adalah sumber ilham setiap manusia?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...