Ahad, 4 November 2012

KRISIS PEMULIHAN ADALAH SIHAT DAN SEMULAJADI



Krisis semulajadi adalah proses lazim dimana individu yg mempunyai byk toksik dlm tubuh badan akan mencuba untuk memulihkan diri melalui cara yg tersendiri. Ianya adalah reaksi normal bagi individu apabila mula mengamalkan program pemulihan dengan vitamin atau suplemen semulajadi. Krisis ini berlaku apabila badan menyingkirkan toksin melalui system perkumuhan.

Dalam term perubatan, krisis pemulihan ini disebut sebagai ‘Herzheimer Reaction’. Ia berlaku apabila sel yg menyingkirkan toksin  secara rutin melalui organ perkumuhan tidak dapat menyingkirkan sisa kumuhan dengan lebih cepat. Ini menyebabkan toksin tadi terkumpul dan boleh memberi kesan kepada system saraf otak yg mendorong kepada nausea, poor coordination, sakit kepala, fatigue, malaise, fever, dan lain-lain lagi.

KRISIS PEMULIHAN ADALAH SEMENTARA DALAM MENDAPATKAN KESIHATAN YG OPTIMUM

 Krisis pemulihan ini adalah semulajadi dan unik bagi setiap individu. Majority mengalami symptom yang ringan dan sesetengah mengalami symptom yg agak teruk. Setiap individu perlu faham bahawa symptom yg dialami adalah sementara dan ia akan menjadi lebih baik dan sihat serta kuat untuk menyingkirkan toksin dengan lebih efektif. Lazimnya symptom2 tersebut akan berakhir dalam 2 ke 3 hari namun untuk kes2 terpencil boleh berlaku sehingga beberapa minggu.

Ramai yang mentafsirkan tahap kesihatan mereka berdasarkan apa yg mereka rasa dan alami secara luaran atau fizikal dan menyebabkan mereka fikir bahawa program kesihatan semulajadi ini menyakitkan dan menyeksa mereka apabila melalui krisis pemulihan. Ia adalah tafsiran dan anggapan yg salah. Lebih lama toksin berada di dalam badan kita, kesihatan akan lebih terjejas dan mudah mendapat penyakit. Ia juga antara factor mengapa sesetengah org takut untuk mencuba sesuatu suplemen. Mereka risaukan dengan krisis/kesan sementara berbanding dengan kesan yg baik untuk jangka masa panjang!

 Dapat melihat tanda-tanda krisis pemulihan adalah tanda yg sgt baik. Apabila badan bertindakbalas dengan pengambilan sesuatu suplemen atau makanan yg sihat, ia sebenarnya dibaikpulih oleh makanan bukannya bahan kimia yg berbahaya. Sekiranya tiada tanda yg ditunjukkan, bagaimana mungkin kita tahu ia bertindakbalas atau tidak bukan?

Oleh itu, walau apa pun yg anda alami dalam krisis pemulihan ini, sama ada sedikit atau banyak, ianya menghala dan membawa anda kepada kesihatan yang lebih baik! Percayalah segala sesuatu yg ingin dinikmati dengan manis adalah lebih berharga setelah kita merasai pahitnya. Namun, perlukan sedikit kesabaran bagi mengharungi fasa pemulihan ini yg akan berbeza bagi setiap individu.

Kuatkan semangat dan betulkan fahaman kita bahawa segala sesuatu yg pahit itu adalah jalan betul dalam merasai kemanisannya pengakhirannya.. 

Laluilah hari anda dengan gembira!




SIMPTOMKRISIS PEMULIHAN - LUARAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...