Ahad, 4 November 2012

TIPS PENYUSUAN UNTUK IBU BARU



Setiap bayi yg baru lahir ke dunia berhak untuk disusui oleh ibu mereka. Jikalau dulu masyarakat beranggapan bahawa para ibu menyusu badan kerana tidak mampu untuk membeli susu formula, namun kini menyusukan bayi sendiri menjadi kebanggaan setiap ibu.

Tidak rugi sekiranya anda memutuskan untuk sekurang-kurangnya untuk cuba menyusukan bayi anda. Malah jika anda hanya menyusukan bayi anda untuk beberapa hari atau beberapa minggu, susu awal yang dipanggil kolostrum menyediakan sumber penting antibodi untuk melindungi daripada penyakit sebagai sistem imunisasi bayi itu sendiri untuk tahun pertama.

Tetapi adakah anda tahu bahawa penyusuan juga memberi kebaikan kepada ibu?
  1. Ia membantu rahim anda kembali ke saiz pra-kehamilan dan mengurangkan pendarahan selepas bersalin.
  2. Ia menjadikannya lebih mudah untuk kehilangan berat badan semasa kehamilan (anda membakar sehingga 500 kalori tambahan untuk sehari penyusuan).
  3. Ia boleh mengurangkan risiko kemurungan selepas bersalin dan kanser payudara dan ovari.
  4.  Ia boleh melambatkan kitaran pusingan haid (walaupun anda masih perlu menggunakan beberapa bentuk kawalan kelahiran apabila anda menyambung semula hubungan).
  5.  Ia menjimatkan wang (no formula!).
Penyusuan susu ibu adalah satu proses belajar, tiada seorang pun daripada kami (walaupun seorang bayi) dilahirkan mengetahui bagaimana untuk melakukannya. Untuk meningkatkan peluang kejayaan dalam penyusuan anda:

  • Cuba untuk menyusukan dalam jam pertama kelahiran. Ini membantu kontrak rahim dan menyediakan kolostrum yang berharga. Pilihlah hospital Rakan bayi kerana mereka akan membantu anda untuk menyusukan semasa di hospital. (Pada kelahiran Qisya dahulu, saya ditempatkan di hospital bukan Rakan Bayi. Makanya, anda dibiarkan berseorangan dgn bayi tanpa sebarang bantuan dan tunjuk ajar untuk ibu baru seperti saya). 
  • Berjumpalah jururawat atau perunding laktasi untuk memeriksa bagaimana menyusukan bayi dengan betul semasa anda masih di hospital. Walaupun ia mungkin tidak selesa pada awalnya apabila bayi mula menghisap puting anda, ia sepatutnya tidak menyakitkan. Jika ia menyakitkan sehingga rasa tidak selesa yg berpanjangan, maka anda mungkin kedudukan tidak betul.
  • Bersedia untuk merasa payudara anda dipenuhi susu. Ini berlaku pada hari ketiga atau keempat selepas kelahiran. Anda akan menyedari perkara ini berlaku apabila payudara anda merasa bengkak dan berat serta saiz berubah berkali ganda. Pastikan anda mempunyai coli penyusuan dan jangan lupa untuk bawa ke hospital  semasa ingin melahirkan.
  • Merancanglah untuk menyusukan bayi kira-kira 8 hingga 12 kali dalam tempoh 24-jam. Bayi anda bijak dalam memberi isyarat kelaparan: bergerak-gerak mencari puting anda, memasukkan tangannya di mulut dan kelihatan mencari-cari, dan isyarat paling akhir adalah menangis. Ingatlah, sentiasa menyusukan atas permintaan.
  • Cuba untuk tidak memperkenalkan botol atau puting lain, termasuk putting kosong (pacifier), sehingga penyusuan anda mantap. Penyusuan susu ibu adalah tidak sama dengan puting kosong kerana puting kosong adalah tidak terkawal kadar susu yg diminum. Bayi terpaksa berusaha untuk menyusu susu ibu kerana hisapan yg kuat diperlukan berbanding puting kosong.
  • Kekalkan Hidrasi yg optimum untuk memastikan badan anda boleh membuat susu yang cukup. Satu idea yang baik untuk minum segelas air ketika menyusu.
  • Menyusukan (nursing) di persekitaran yang tenang dapat membantu susu anda keluar dengan lancar. Melihat gambar bayi anda, mendengar tangisannya cukup membuat susu anda cepat penuh.

Oleh itu, menyusulah dengan gembira! Setiap titis susu yg diberikan kepada anak anda merupakan kebahagiaan yg tiada tolok bandingnya! Tanyalah para ibu yg gigih menyusukan anak mereka, apa kata mereka?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...