Ahad, 17 Mac 2013

GMO - GENETICALLY MODIFIED ORGANISM



Apa itu GMO (GENETICALLY MODIFIED ORGANISM)?

Makanan ubah suai genetik (Genetically modified foods – GMF) merupakan makanan yang dihasilkan daripada organisma ubah suai genetik dengan mengubah gen tumbuhan atau ternakan untuk tujuan yang tertentu.

Gen ini diubah suai untuk tujuan ekonomi, biasanya untuk menghasilkan tanaman tahan racun perosak, virus, serangga, meningkatkan jangka hayat, meningkatkan pengeluaran ataupun meningkatkan nilai nutrien tanaman dan ternakan. 

PADI EMAS
Contoh yang biasanya kita dapati adalah padi emas. Padi emas akan menghasilkan beta-karoten, badan manusia memerlukan beta-karoten untuk menghasilkan Vitamin A. Vitamin A diperlukan untuk mengekalkan penglihatan yang jelas. Oleh sebab gen yang menghasilkan beta-karoten bersifat jingga dan kekuningan, maka padi yang tumbuh mempunyai warna kekuningan dan digelar padi emas.

Padi emas dihasilkan dengan mengasingkan daripada gen bakteria (gen crt1) dan daffodil (gen phytoene synthase), seterusnya gen yang terasing ini dimasukkan ke dalam genom padi melalui kejuruteraan genetik.

GEN INSULIN
Selain daripada padi emas, banyak lagi makanan ubah suai genetik yang wujud di pasaran. Contohnya :
  • gen insulin manusia dimasukkan ke dalam sesetengah ternakan agar insulin tiruan dapat dihasilkan dan diekstrak untuk kegunaan manusia 
  • gen ikan dimasukkan ke dalam tomato agar tomato menahan musim sejuk
  • gen bakteria dimasukkan ke dalam jagung bagi membolehkan jagung tersebut tahan racun perosak atau perosak semula jadi.
Secara ringkasnya, gen tumbuhan/haiwan ternakan diubahsuai kepada bukan sifatnya atau penambahan kepada sifat asalnya. Sebagai contoh, buah epal diubahsuai berperisa buah oren.




Rata-rata Pengkritik telah membantah untuk tanaman GMO atas beberapa alasan, termasuk kebimbangan ekologi, dan kebimbangan ekonomi yang dibangkitkan oleh fakta organisma ini adalah tertakluk kepada undang-undang harta intelek. Tanaman GMO juga terlibat dalam kontroversi mengenai makanan GMO, sama ada makanan yang dihasilkan daripada tanaman GMO adalah selamat dan sama ada ia diperlukan untuk menangani keperluan makanan dunia. 


Sebaliknya, sebuah badan penyelidikan memberikan bukti yang menghubungkan GMO dengan masalah kesihatan, kerosakan alam sekitar dan melanggar hak petani dan pengguna.



Adakah GMO selamat?

Kebanyakan negara-negara maju tidak menganggap GMO selamat.  Hampir 50 buah negara di seluruh dunia, termasuk Australia, Jepun, dan semua negara dalam Kesatuan Eropah, terdapat sekatan yang ketara atau larangan secara terang-terangan pada pengeluaran dan penjualan GMO. Di Amerika Syarikat, kerajaan telah meluluskan GMO berdasarkan kajian yang dijalankan oleh syarikat yang sama yang menciptakan mereka dan meraih keuntungan daripada jualan mereka. 

 Adakah GMO dilabel?

Malangnya, walaupun undi sentiasa menunjukkan bahawa majoriti besar rakyat Amerika mahu tahu jika makanan yang mereka beli mengandungi GMO, lobi bioteknologi berkuasa telah berjaya dalam menyimpan maklumat ini daripada orang ramai. Dalam ketiadaan pelabelan mandatori, Projek Bukan-GMO telah diwujudkan untuk memberi pengguna pilihan bermaklumat yang mereka impikan.

Apakah kesan GMO terhadap alam sekitar?

Lebih 80% daripada semua GMO di seluruh dunia berkembang direka untuk toleransi herbisid. Hasilnya, penggunaan racun rumpai toksik seperti Roundup telah meningkat 15 kali sejak GMO telah diperkenalkan. Tanaman GMO juga bertanggungjawab atas kemunculan "rumpai super" dan "pepijat super: 'yang hanya boleh dibunuh dengan racun yang semakin toksik seperti 2,4-D (bahan utama dalam Agen Oren). GM adalah sambungan langsung pertanian kimia, dan dibangunkan/dijual oleh syarikat-syarikat kimia terbesar di dunia. Kesan jangka panjang GM tidak diketahui, dan sekali dilepaskan ke persekitaran organisma ini tidak boleh ditarik balik.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...