Ahad, 10 Mac 2013

OSTEOPOROSIS - CEGAH DENGAN PENGAMBILAN KALSIUM OSTEMATRIX


Osteoporosis adalah penyakit tulang. Ia berlaku apabila anda kehilangan tulang terlalu banyak, pembinaan tulang yang terlalu sedikit atau kedua-duanya. Hasilnya, tulang menjadi lemah dan boleh terurai/berkecai dari kejatuhan kecil atau, dalam kes-kes yang serius, walaupun daripada tindakan yang mudah, seperti bersin atau terlanggar perabot.
Osteoporosis bermakna "tulang poros." Jika anda melihat tulang yang sihat di bawah mikroskop, anda akan melihat bahawa ia kelihatan seperti sarang lebah. Jika anda mempunyai osteoporosis, lubang dan ruang dalam sarang lebah adalah lebih besar daripada mereka mempunyai tulang yang sihat. Ini bermakna tulang anda telah kehilangan ketumpatan atau jisim dan struktur tisu tulang anda tidak normal. Apabila tulang menjadi kurang tumpat, ia juga menjadi lemah dan lebih cenderung untuk mudah pecah. Simptom kehilangan tulang berlaku secara senyap dan cepat. Kebiasaannya tidak terdapat tanda-tanda sehingga kerapuhan tulang pertama berlaku.


Keretakan osteoporosis


Di seluruh dunia, 1 daripada 3 wanita, dan 1 daripada 5 orang lelaki menghadapi risiko keretakan osteoporosis. Malah, keretakan osteoporosis adalah dianggarkan berlaku setiap 3 saat. Tulang Patah yang paling biasa dikaitkan dengan osteoporosis berlaku di pinggul, tulang belakang dan pergelangan tangan. Kemungkinan keretakan ini berlaku terutamanya di pinggul dan tulang belakang, meningkat bersama usia baik lelaki mahupun wanita.
Kebimbangan tertentu adalah keretakan vertebra (tulang belakang) dan pinggul. Keretakan vertebra boleh mengakibatkan kesan yang serius, termasuk kehilangan ketinggian, sakit tulang belakang dan kecacatan (kadang-kadang dipanggil bonggol Dowager itu). Keretakan pinggul memerlukan pembedahan dan boleh menyebabkan kehilangan kebebasan bergerak atau kematian.
Sumber maklumat : 
FAKTOR-FAKTOR BERLAKUNYA OSTEOPORISIS :
  1. Athlete profesional yang menggunakan tenaga di tahap optimum, seperti pelari maraton.
  2. Kurang bersenam dan diet kalsium rendah.Badan kita akan mengekalkan kepadatan tulang mengikut aktiviti fizikal individu. Bagi anda yang kurang bersenam, badan anda tidak akan dapat mengekalkan kepadatan tulang yang tinggi walaupun dengan nutrien yang cukup. Beberapa kajian menunjukkan senaman ringan seperti aerobik, angkat berat ringan dan sukan ketahanan dapat mengekalkan atau meningkatkan kepadatan mineral tulang (BMD) wanita yang telah menopaus.
  3. Wanita - Lelaki mempunyai kepadatan tulang lebih tinggi daripada wanita dan hanya hilang 0.3 peratus kepadatan tulang mereka setiap tahun berbanding 0.5 peratus setahun untuk wanita.
  4. Berbangsa Asia atau campuran Asia, warga Afrika mempunyai kepadatan tulang yang lebih tinggi daripada warga Eropah atau Asia.
  5. Terlalu kurus dan memiliki kerangka tulang badan yang kecil, berat badan berlebihan melindungi daripada osteoporosis melalui peningkatan beban berat badan atau hormon leptin.
  6. Sejarah keluarga menghidap osteoporosis, ibu yang pernah mengalami retak pinggul akibat osteoporosis menjadikan anak berisiko dua kali ganda lebih tinggi.
  7. Mengalami keretakan atau patah tulang ketika dewasa.
  8. Merokok dan pengambilan alkohol berlebihan.
  9. Penyerapan nutrien dari makanan tidak sempurna, nutrien tidak diserap dengan sempurna oleh sistem gastrousus.
  10. Menopous (putus haid), wanita boleh kehilangan sehingga empat peratus kepadatan tulang setiap tahun untuk tempoh lima hingga 10 tahun pertama selepas menopaus. Ini boleh menyebabkan kehilangan kepadatan tulang sehingga lebih 30 peratus dalam tempoh 10 tahun tersebut.
  11. Paras hormon estrogen yang rendah, ketika menopaus atau selepas melakukan pembedahan membuang kedua-dua belah ovari.
  12. Rawatan kemoterapi.
  13. Amenorrhea, tiada haid di kalangan wanita muda yang mana menyebabkan estrogen rendah. Amenorrhea boleh terjadi kepada wanita yang melakukan senaman secara ekstrem untuk menguruskan badan atau akibat masalah pemakanan anoreksia nervosa.
  14. Inflamasi kronik, radang sendi dan penyakit hati kronik.
  15. Hipertiroidisme, penyakit di mana pengeluaran hormon paratiroid berlebihan oleh kelenjar tiroid atau disebabkan pengambilan terlalu banyak ubat mengandungi hormon tiroid.
  16. Kurang vitamin D, yang membantu badan menyerap kalsium. Apabila vitamin D kurang, badan tidak mampu menyerap amaun kalsium yang diperlukan untuk mencegah osteoporosis.
  17. Pengambilan sesetengah ubat yang menyebabkan osteoporosis seperti heparin (untuk mencairkan darah).
  18. Pendedahan kepada logam berat, pendedahan kepada logam kadmium dan plumbum telah dibuktikan menyebabkan kepadatan tulang semakin merosot dan membawa kepada osteoporosis tanpa mengira usia dan jantina.
  19. Minuman ringan, beberapa kajian mendakwa minuman ringan yang mengandungi asid fosforik mungkin meningkatkan risiko ospeoporosis.


OSTEMATRIX - PILIHAN KALSIUM LENGKAP UNTUK ANDA!

Ostematrix mengandungi gabungan sempurna “batu bata-dan-mortar“ untuk membina tulang yang kuat dan sihat.


1) 1,000 mg (100% DV) kalsium unsur dari sumber alam semula jadi yang paling yang concentrated dan mudah diserap.
2) 400 mg (100% DV) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang dan membantu menguatkan tulang.
3) 400 IU vitamin D (100% DV) untuk merangsang penyerapan kalsium.
4) Boron dalam jumlah yang disokong secara klinikal untuk membantu metabolisme tulang
5) Vitamin K membantu mengikat mineral untuk membentuk tulang.
6) Mangan, copper, dan zink - co-factor yang mengaktifkan enzim yang membantu membina jisim tulang.

OsteMatrix juga membantu mengekalkan tekanan darah yang normal dan mengurangkan gejala PMS .Ia juga membantu dalam pengecutan otot dan transmisi saraf.
Kenapa anda perlu pilih Ostematrix Shaklee? 

1) Nutrien pembinaan tulang yang lengkap
2) Terbukti secara klinikal
3) Mudah ditelan dan mudah diserap badan
4) Vitamin yang selamat dan semulajadi




untuk sebarang order dan konsultasi, boleh hubungi saya personally. konsultasi percuma hanya untuk pembelian eksklusif dari saya ;)

nazirah abdullah
013-353 2798
azrinaz86@yahoo.com

**Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...