Rabu, 6 Mac 2013

SOY PROTEIN - 7 PERKARA PENTING YANG ANDA PERLU TAHU


7 KRITERIA PENTING YG PERLU ADA DLM SOY PROTEIN YANG BAIK DAN BERKUALITI

Untuk memilih produk soya yang baik, perlulah kita melihat criteria2 yang penting dalam memastikan setiap yang diambil selamat dan berbaloi. Kenapa perlu ada criteria2 ni semua? Untuk mendapatkan yg terbaik haruslah ada criteria kan..macam nak pilih calon suami kena la memenuhi criteria yg diidami..eeh..ada ke? Hihi. ada la jugak. Nk pilih pemimpin pun tgk criteria kepimpinannya kn? So, nak pilih makanan yg masuk dlm badan kita yg menjadi darah kita tu, takkan tak mau pilih yang terbaik? Ok jom semak criteria pemilihan soya yang baik.
  1. PENANAMAN DAN PENJAGAAN KACANG SOYA MESTILAH SECARA ORGANIC 
kajian menunjukkan penananam secara kimia (bukan organic) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan. Ia juga terbukti wujudnya hubungkait antara cancer dan nitrates. Jadi, di sepanjang proses pembesaran kacang soya ini haruslah jauh daripada pesticides, fungicides, and herbicides.
  1. NON GMO (NON GENETICALLY MODIFIED)
Perasan tak setiap kali cerita pasal ESP mesti tekankan non GMO. Kenapa penting sangat ke non GMO ni? Ape kejadahnya GMO ni?

Pentingnya non GMO ni kerana makanan yang genetically modified ni diubahsuai. Tambahan pula heboh diperkatakan soya pembawa kepada kanser dan bermacam lagi. Nak tahu kenapa? Kerana kebanyakan soya yang terdapat di pasaran adalah soya GMO. Soya GMO ini muncul kerana syarikat pengeluar mahu menjimatkan kos. Penghasilan soya yg murah adalah secara genetic. Dr. Louis J. Pribyl, a Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian, toksin akan dibina tanpa disedari apabila genetik baru dimasukkan di dalam sel tumbuhan.

ESP adalah Protein soya Non-GMO yg dihasilkan di bawah satu program yang digelar Identity Preservation Program (IPP), di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari  proses menanam hinggalah saat pemprosesannya. Program ini memastikan kacang soya bebas daripada pendedahan perubahan genetik. Daripada benih sehingga cara penyimpanannya.
  1. SOY PROTIN HARUS MENGANDUNGI 9 ASID AMINO PERLU 
Badan memerlukan kesemua 9 ni untuk menghasilkan hormone, jus penghadaman, antibodi, enzyme. Sekiranya salah satu daripada 9 asid amino perlu tiada, system imunisasi boleh menurun hingga 30% dan banyak lagi fungsi badan yang akan tersekat dan berhenti.
  1. DALAM PROSES PEMBUATAN SOY ISOLATE, SOYFLAKES MESTI DIBERSIHKAN DGN AIR BUKAN ALKOHOL
Pencucian soya dengan alcohol akan memusnahkan kandungan isoflavone yang baik.  Isoflavone penting untuk mengurangkan risiko cancer. Isoflavones juga bermanfaat dlm penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang.
  1. BAHAN ANTI-THYROID/ANTI-GROWTH SUBSTANCE MESTI DISINGKIRKAN 
Soy yang mentah mengandungi "anti-growth", "anti-tyrosine" substance. sedangkan kalau kekurangan bahan2 ni akan menyebabkan low blood pressure, low body temperature, and restless leg syndrome. Disarankan agar pengguna memilih jenama/soya yang gunakan extracting process yang akan menyingkirkan substance, dan pada masa yg sama memelihara soya tersebut yang dapat maintain kan kandungan asid amino yang tinggi dan ISOFLAVONES yang amat sensitive pada haba yang tinggi.
  1. PROSES PEMBUATAN SOY PROTEIN TANPA PEMANASAN
Amino acids sgt sensitive dgn suhu yg panas dan tinggi. Menurut kajian, protein yg dimasak menunjukkan hampir 50% asid amino dimusnahkan. Sekiranya amalan diet yang kurang asid amino diambil secara berterusan, ini membawa kepada perkembangan otak, tisu badan dan hormone akan terjejas.
  1. PERLU ADA UNSUR CALCIUM DALAM SOY ISOLATE
Kajian /artikel melaporkan bahawa serbuk soya adalah sangat berasid dan boleh mnyebabkan kerapuhan tulang. Unsur calcium yang secukupnya mesti ditambah dalam soy protein tu untuk meneutralkan kembali serbuk soy tersebut. Kebanyakan pengusaha/pengeluar protin tidak menambah cukup kalsium di dalamnya.

credit : mama faiz

Haaa..tu dia criteria dia. Kalau nak tahu, ESP telah pun memenuhi segala criteria dia atas. Sebab tu ESP dikenali sebagai protin soya yang terbaik. Tapi jangan la suruh saya bezakan dengan produk soy protin lain, saya memang tak tahu sebab saya tak pernah cuba. Tapi soya kt pasaraya tu adalah. Tapi dah lama saya berhenti. Anda sendiri bandingkan ye. Disebabkan Shaklee menjaga mutu produknya, ESP adalah antara produk laris di pasaran tau. Tanya saja pengguna Shaklee, kebanyakannya sukakannya.



untuk sebarang order dan konsultasi, boleh hubungi saya personally. konsultasi percuma hanya untuk pembelian eksklusif dari saya ;)

nazirah abdullah
013-353 2798
azrinaz86@yahoo.com





**Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...