Isnin, 8 April 2013

TIPS RAWAT DEMAM DAN SELESEMA SECARA SEMULAJADI

MENGEKALKAN KESIHATAN OPTIMUM SEMASA MUSIM DEMAM & SELESEMA


Selesema dan demam adalah jangkitan yang biasa kita tempuhi terutama pada musim-musim tertentu seperti musim hujan dan musim panas. Ada juga saya dengar akhir2 ini ramai yang demam sehingga hampir seminggu masih tidak kebah. Biasalah, memandangkan cuaca sekarang tidak menentu. Terutama kedah dan perlis, suhu mencapai 39 darjah celcius. Pernah satu masa, saya sendiri tidak boleh tidur kerana panas dan tidak selesa.

Keluarga saya Alhamdulillah, sihat. Anak saya Qisya pun sihat dan cergas seperti biasa. Tidak seperti dulu, sangat kerap demam dan bila ada orang sekeliling yang kurang sihat, cepat sangat melekat kt dia. Yang saya perasan, anak2 di rumah pengasuhnya ada yg demam, tapi Qisya Alhamdulillah tidak pula berjangkit. sebelum entri ini dipost, anak saya ada demam sehari. tu pun just panas2, sifat keaktifan semulajdinya masih berjalan seperti biasa. hihi. alhamdulillah, saya cuma bekalkan mealshake, dan vitamin c kanak-kanak. Malamnya dah kebah panas2 tu. saya tidak beri sebarang panadol/ubat demam atau ubat klinik padanya.




Kita masih boleh melakukan banyak perkara untuk kekal kuat dan sihat musim demam ni. Berbincang dengan doktor anda tentang cara terbaik untuk melindungi diri kita dan langkah pencegahan perlu dibuat. Beberapa tips pencegahan yang boleh diamalkan adalah seperti berikut :

1) BASUHLAH TANGAN : Membasuh tangan masih merupakan cara yang paling berkesan untuk melindungi diri dan keluarga daripada selesema. Basuh dengan sabun hingga berbuih, bilas, dan ulang sepanjang hari. Basuh untuk sekurang-kurangnya untuk kiraan 60. Jika seseorang di sekeliling kita demam, cuba untuk tidak berjabat tangan mereka. Jika dilakukan, basuh tangan secepat mungkin.

2) DAPATKAN TIDUR YANG CUKUP : Tidur boleh menjadi senjata terbaik sistem imun kita. Menurut penyelidikan saintifik, tidur yang kurang daripada 7 jam di waktu malam adalah 3 kali lebih berkemungkinan untuk demam/selesema berbanding mereka yang tidur 8 jam atau lebih.

3) Latihan : Walaupun sangat kuat aktiviti fizikal (seperti larian maraton), kebanyakan ahli sains bersetuju bahawa aktiviti fizikal sederhana sebenarnya membantu meningkatkan sel imun yang melawan virus dan penyakit.

4)  Amalkan Pemakanan Yang Baik dan nutrisi yang betul : Sebiji oren sehari (bersama-sama dengan strawberi, kentang, dan lain-lain buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya vitamin C) boleh mengurangkan kita bertemujanji dengan doktor. Lean daging, ikan, dan lain-lain protein sumber juga menyediakan asid amino yang diperlukan untuk membantu mengekalkan sistem imun kita. Jangan lupa untuk mengisi lopong-lopong nutrisi dlm badan sebagai sokongan imun nutrien seperti zink dan vitamin D , A, C dan E. Saintis Harvard juga mencadangkan vitamin D tambahan boleh membantu mengurangkan kejadian selesema. 

5) Kuasakan imunisasi dengan ekstrak tumbuhan : Penyelidikan saintifik telah membawa kepada penemuan gabungan ekstrak tumbuhan yang secara semulajadi meningkatkan pengeluaran badan sendiri iaitu interferon, komponen sistem imun yang membantu melawan virus. Sebatian tumbuhan lain yang dijumpai di elderberry dan ekstrak echinacea juga boleh membantu.

Anda juga boleh mendapatkan suplemen SHAKLEE yang kaya dengan vitamin C, D, E, A, Zink, dan nutriferon. Antara yang disyorkan adalah :
  • VitaminC - Meningkatkan sistem imun, kurangkan selesema.
  • Vitalea - multivitamin lengkap yang memberi tenaga.
  • B complex - mengurangkn tekanan & memberi tenaga lebihan.
  • Zink - meningkatkan imunisasi dan menentang bakteria.
  • Vitamin E - antioksidan yang baik, tingkatkan imunisasi.
  • Nutriferon - sumber berkuasa dalam peningkatan imunisasi.









Untuk sebarang order dan konsultasi, boleh hubungi saya personally. konsultasi percuma hanya untuk pembelian eksklusif dari saya ;)

nazirah abdullah
013-353 2798
azrinaz86@yahoo.com


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...