Ahad, 13 Januari 2013

CARA PENGAMBILAN VITAMIN YANG BETUL





1.    Protein seperti Energizing Soy Protein

Seelok-eloknya diambil pada waktu pagi iaitu semasa perut masih kosong. Ini kerana pada waktu pagi kadar metabolisme kita tinggi berbanding waktu yang lain. Maka, semua asid amino dapat diserap dengan berkesan.

2.    Alfalfa Complex

Jangan diambil bersama vitamin E atau GLA. Vitamin E akan dihalang oleh Alfafa dari menyerap dengan berkesan. Sebabnya alfafa adalah serat manakala Vitamin E adalah Vitamin yang berfungsi baik jika ada lemak. Serat sangatlah suka menyerap lemak kan.

3.    Ostematrix sebagai sumber Kalsium

Ambillah kalsium sebelum tidur. Dan Kalsium tidak boleh diambil bersama iron (sumber iron adalah Vita-Lea Multivitamin)

4.    Vitamin C Sustained Release Shaklee

Sekiranya selsema dan demam, bolehlah patahkan dahulu vitamin C sebelum ditelan. Vitamin C juga boleh dilarutkan dengan sedikit air dan dijadikan masker muka.

5.    Vita-Lea Multivitamin

Jangan diambil dengan minuman bersusu dan sumber kalsium lain seperti Ostematrix  kerana boleh mengganggu efisiensi penyerapan zat besi (iron). Diambil bersama dengan vitamin C kerana iron memerlukan vitamin C untuk lebih mudah diserap. Di dalam Vita lea ada mengandungi 60 mg Vitamin C.

6.    Vitamin Larut Lemak ( A, D, E, K) 

Diambil selepas mengambil makanan berlemak / berminyak kerana vitamin larut lemak memerlukan lemak untuk memudahkan penyerapan.

7.    Jangan mengambil vitamin dengan minuman berkafein

Ia boleh mengurangkan efisiensi penyerapan vitamin.
Jikalau ingin mengambil minuman berkafein juga..ambil 1/2 jam sebelum atau selepas makan vitamin.




Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya di 013-353 2798. pada mereka yang beminat menyertai grup kami dan ingin mendapat income 5 angka, sila-silakanlah pm saya k ;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...