Isnin, 4 Februari 2013

FOLIK ASID : RISIKO KEKURANGAN FOLIK ASID


Asid folik adalah sejenis vitamin B9 yang larut air . Larut air ni bermakna ia larut di dalam air. Ia dilakukan melalui saluran darah dan dikumuhkan dalam air kencing. Tubuh kita tidak dapat menyimpan asid folik, justeru kita perlu mengambilnya setiap hari untuk memastikan pengambilan jumlah yang mencukupi.  Vitamin B9 (termasuk asid folik dan folat) adalah penting untuk beberapa fungsi tubuh, termasuklah : 

  ·         Untuk mensintesis DNA, RNA dan untuk membaiki.
  ·         Membantu pertumbuhan pesat sel-sel dalam tubuh.
  ·        Untuk menghasilkan sel-sel darah merah yang sihat
 ·    mencegah kecacatan kelahiran utama otak atau tulang belakang bayi (kecacatan tiub neural, termasuk spina bifida dan anencephaly) sebab itu penting bagi wanita hamil mengambil asid folik yang mencukupi.
  ·         Meningkatkan kesihatan otak
SIAPA YANG PATUT MENGAMBIL ASID FOLIK?
Pengambilan dan keperluan asid folik sebenarnya bukan sahaja untuk mereka yang sedang merancang untuk hamil. Mac Dimes pengarah, Richard Johnston, Jr MD, berkata bahawa untuk mencegah kecacatan kelahiran, wanita perlu mengambil asid folik sebelum hamil serta sepanjang 4 minggu pertama. Kajian di AS melaporkan hampir separuh daripada kehamilan adalah tidak dirancang, oleh itu setiap wanita yang mampu hamil perlu mengambil makanan tambahan harian asid folik. Kajian lain juga menyebut bahawa wanita yang mengambil suplemen asid folik sekurang-kurangnya 12 bulan sebelum hamil boleh mengurangkan risiko kelahiran bayi pra-matang.
SUMBER SEMULA JADI ASID FOLIK
Sayuran hijau gelap adalah sumber asid folik yg baik.  makanan berikut kaya dengan asid folik: 

·         Asparagus
·         Roti yis
·         Brokoli
·         Pucuk Kamel
·         Kubis
·         Kembang kol
·         Kuning telur
·         Jaket kentang (besar)
·         Buah pinggang
·         Lentil
·         Salad
·         Hati (wanita hamil tidak perlu mengambil hati)
·         Limau
·         Parsnips
·         Peas
·         Bayam
·         Biji bunga matahari
·         Roti gandum (biasanya diperkaya)
ANEMIA & KEKURANGAN ASID FOLIK
anemia berlaku apabila kekurangan pengambilan makanan yg mengandungi folik asid.  tanda-tanda dan gejala penyakit kekurangan asid folik termasuk : 
·         Kelesuan, keletihan
·         Rasa lemah
·         Sifat Pelupa
·         mudah marah
·         Hilang selera makan
·         Masalah Berat badan
Pesakit anemia perlu mengambil asid folik setiap hari.
RISIKO-RISIKO LAIN YANG DIKAITKAN DENGAN KEKURANGAN ASID FOLIK
Selain dari anemia dan kecacatan kelahiran, kekurangan asid folik boleh mengakibatkan:

·         Risiko serangan jantung
·       Risiko strokSatu kajian dalam jurnal perubatan melaporkan bahawa menambah asid folik dalam makanan dapat menyumbang kepada pengurangan risiko kematian akibat strok
·         Kanser perut
·         Pengurangan jumlah sperma lelaki
·         kemurungan
·         Masalah ingatan
·         Penyakit alahan
·         Kepadatan tulang rendah


Vitamin B kompleks Shaklee terdapat rumusan asid folik yang baik. Untuk alternative pengambilan asid folik yang lengkap, yang kaya dengan vitamin b, amalkanlah B compleks Shaklee.

Untuk sebarang pertanyaan, pm/whatspp/msg saya d 013-353 2798. Bulan ini merupakan promosi OMEGA GUARD! Jom dapatkan sekarang! Tawaran berbaloi2 untuk anda!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...