Rabu, 2 Julai 2014

SHAKLEE HARAM DARI SEGI SHARIAH KERANA MLM?

BENAR SHAKLEE MLM. Tapi benarkah shaklee haram dari segi shariah kerana MLM? 
Benarkah MLM haram tanpa sebarang kompromi?

Shaklee mengamalkan system MLM. Sudah semak perniagaan MLM yang sah di sisi shariah? Jom bandingkan dengan system Shaklee. Adakah patuh shariah atau tidak.

Anda yang tentukan. 
Saya sudah huraikan satu persatu. 
Baca hingga habis, tenang dan fahamkan betul-betul.


sumber:
      1. PRODUK MLM INI MESTILAH DIBELI DENGAN TUJUAN YANG SEBENARNYA. 
(seperti produk yang benar-benar bermanfaat dan dibangunkan dengan serius seperti ubat-ubatan berkualiti, unik dan lainnya).
  • Justeru, produk MLM yang kabur kualiti dan kegunaannya tidaklah dibenarkan kerana ia hanyalah bertujuan untuk mengaburi dalam undang-undang dan hukum Shariah, ia tiadalah halal di sisi Shariah.
  • Kekuatan MLM itu ialah kepada produknya yang bermutu dan bukan kepada objektif jangka pendek mengumpul dana (modal).
SHAKLEE : Shaklee terbukti suplemen yang jelas berkualiti dan membantu kesihatan manusia sejagat. Shaklee memang terkenal dengan kekuatannya iaitu produk yang berkualiti, selamat dan berkesan. Rasanya siapa yang tak kenal Shaklee kan?

      2. PRODUKNYA BUKAN EMAS DAN PERAK 
yang boleh dijual beli secara tangguh/hutang. Ini kerana penjualan barangan emas secara tangguh adalah Riba jenis Nasiah.

SHAKLEE : Pastilah bukan emas dan perak kan. ;)

   3. KOMISYEN YANG DIBERIKAN KEPADA AHLI UNTUK SETIAP PENJUAL DAN AHLI BAWAHANNYA MESTILAH JELAS.
Tiada komisyen tanpa usaha, ini bermakna orang atas hanya berhak mendapat komisyen dari ahli bawahan yang dibantunya sahaja.

SHAKLEE : Sistem Shaklee ini bukan goyang kaki ye. Kalau tiada jualan, tiada komisyen. Upline perlu beri couching/tunjuk ajar/guide downline. Komisyen juga di atas mentoring tersebut. Macam cikgu, mengajar kan suatu usaha dan tanggungjawab. Upline juga tidak akan terima sebarang komisyen selain dari downlinenya sendiri. Malah akan break komisyen once naik supervisor.

      4.  KEUNTUNGAN DAN KOMISYEN BUKAN BERDASARKAN ‘KEPALA' ATAU AHLI YANG DITAJA,
tetapi adalah berdasarkan nilai produk yang berjaya dijualnya. Ini diperlukan bagi membuktikan ia menumpukan kepada perniagaan penjualan produk dan perkhidmatan dan bukannya permainan wang (money game).

SHAKLEE : Betul, Shaklee mengira komisyen dari segi berapa jumlah jualan produk berdasarkan point atas produk tersebut. Shaklee jual barang yang wujud, bukan cari orang semata-mata. Orang tu pun kena beli barang baru dapat komisyen.

   5. TIDAK DIWAJIBKAN BAGI SI AHLI MEMBUAT BELIAN SENDIRI DALAM JUMLAH TERTENTU BAGI MEMPEROLEHI KOMISYEN DARI ORANG BAWAHANNYA.
Ini kerana dibimbangi ia mirip paksaan belian. Namun jika syarikat meletakkan syarat JUALAN MINIMA untuk memperolehi komisyen kumpulan dan sebagainya, ia mungkin dibenarkan dengan syarat ia dibuat atas asas ju'alah. Untuk itu, syarat dan rukun jua'alah mestilah dipastikan sempurna.

SHAKLEE : Tepat sekali huraian di atas. Shaklee mengikut garis panduan ini dengan betul. Ia Cuma meletakkan syarat jualan minima untuk memperoleh komisyen kumpulan. Namun, semakin byk jualan, lagi tinggi komisyen. Tapi perlu usaha kan.

      6. SETIAP ‘UPLINE' ATAU ORANG DI SEBELAH ATAS MESTILAH MENARUH USAHA ATAS JUALAN ORANG BAWAHANNYA,
  • Seperti mengadakan perjumpaan taklimat, motivasi dan teknik berkempen secara terancang seperti sebuah syarikat yang pelbagai ahlinya.
  • Ia perlu bagi melayakkannya menerima komisyen itu dari sudut Shariah, jika tidak adalah dibimbangi ia akan terjerumus kepada keraguan ‘syubhah'.
  • Ini kerana konsep niaga dalam Islam tidak membenarkan suatu keuntungan dari sesuatu perniagaan yang diperolehi tanpa usaha.
  • Justeru, sedikit usaha perlu dicurahkan bagi menjadi sebab haknya ke atas komisyen.
  • Perlu diingat, kebanyakan ahli di kaki yang 10 ke bawah, mungkin tidak mengenalinya lantaran ia dilantik oleh orang bawahannya yang kesembilan. Jika tidak, apakah haknya untuk mendapat komisyen yang demikian berangkai dan begitu jauh? 
SHAKLEE : 
  • Usaha perlu untuk menaiki tangga Shaklee. Nak dapatkan taklimat/sharing/kelas seo/ kelas marketing dll, semua percuma dan diajar oleh mereka yang berjaya bukan calang-calang orang. Ada juga yang berbayar, namun minima berbanding kelas lain.
  • Yang penting, pilihlah upline yang betul. Upline yang mempunyai rangkaian hingga berjaya dan penuh dengan couching/mentoring bersama-sama.  
  • Empayar Shaklee kami terlalu padat dengan kelas2, perjumpaan, usrah dan lain2 program bagi mengeratkan ukhuwah bagai 1 keluarga. Ya, kami keluarga iReach.
       7.  TIDAK MENGGUNAKAN SKIM PIRAMID IAITU SKIM SIAPA MASUK DULU AKAN UNTUNG SELAMANYA.
  • Manakala hak mereka yang masuk kemudian akan berkurangan.
  • Plan pemasaran mestilah memberikan hak kepada semua, malah orang bawahan mampu mendapat keuntungan lebih dari orang atasannya, apabila ia mampu menjual dengan lebih hebat.
SHAKLEE : Semua mempunyai peluang yang sama. Malah downline pun dapat melebihi upline tau!

     8. MEMPERSEMBAHKAN SYSTEM KOMISYEN DAN BONUS YANG TELUS DAN BOLEH DIFAHAMI dan dipantau oleh ahli dengan jelas. Ia bagi mengelakkan segala jenis penipuan.
        
       SHAKLEE : Sistem komisyen sangat jelas dan disertakan dengan manual pengiraan. Mudah difahami dan adil.

  9. MENSTRUKTUR PLAN PEMASARAN DI ANTARA AHLI DAN ORANG BAWAHANNYA SECARA MUSYARAKAH iaitu perkongsian untung dan rugi berdasarkan modal masing-masing dengan nisbah pembahagian keuntungan yang ditetapkan di peringkat awal lagi.

SHAKLEE : Ini point yang istimewa di Shaklee. Semua peringkat merasai peluang yang sama. Ukhuwah yang kuat, system yang adil, plam pemasaran yang meluas.



Shaklee patuhi shariah dalam MLM. 
Sebab itu bisnes ini makin berkembang walaupun pelbagai tohmahan dilontarkan. Tapi masih kukuh dengan produk yang berkualiti. Shaklee telah membantu ramai orang.

Pelbagai keistimewaan Bisnes Shaklee ini. Anda berbisnes, berukhuwah, berkongsi ilmu, menambah pengetahuan, meningkatkan ilmu kerohanian dan paling penting, MODAL SERENDAH RM65 SEKALI SEUMUR HIDUP!

ORANG ISLAM PERLU KAYA DAN BERJAYA SEPERTI ABDUL RAHMAN BIN AUF.
KAYA untuk membantu umat islam yang lain.
KAYA yang sederhana & tidak menunjuk-nunjuk.
KAYA yang merendah diri.

Jom sertai Empayar kami. Pasti anda berpuas hati!

ILMU, AMAL DAN KONGSI.

Klik sini di bawah untuk cara mendaftar sebagai ahli dan kelebihan yang akan anda dapat :



>>>>>>>>>>>  SENARAI HARGA SHAKLEE  <<<<<<<<<<<<<<<

Untuk sebarang pertanyaan jemput hubungi :

nazirah abdullah
013-353 2798
nazirah.abdullah@yahoo.com

1 ulasan:

  1. banyak-banyak bisnes, ni la bisnes yang buat saya pertama kali jatuh cinta... shaklee xda penindasan... yang dah berjaya wajib bantu yang masih merangkak... itu la bisnes yang sebenar... paling best... perniagaan shaklee bersifat kekeluargaan... xkan rasa terasing atau tertinggal di blakang kalau join shaklee ni...

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...