Sabtu, 10 Mei 2014

ANAK SEMBELIT DAN SUKAR MEMBUANG AIR BESAR?

Kanak-kanak juga mengalami masalah sembelit sama seperti dewasa. Ia biasa berlaku apabila kanak-kanak mula diperkenalkan dengan makanan pejal. Sebelum ini, penyusuan yang penuh sehingga 6 bulan tidak mengandungi sebarang makanan pejal dan tidak menimbulkan masalah sukar hadam dan najis yang lebih keras. Jika sekiranya kanak-kanak masih menyusu badan, kemungkinan untuk mendapat sembelit adalah rendah. Bayi yang masih menyusu badan kebiasaannya kerap membuang. Ini menandakan bayi itu tidak mengalami kesukaran membuang air besar berbanding kanak-kanak yang minum susu formula yang rata-rata membuang 1 kali sehari. Ini kerana pembuangan najis yang tidak kerap berlaku kerana najis tersebut terkumpul dan menjadi keras sehingga anak sukar dan meneran kuat untuk membuang najis. Ia dinamakan sembelitSembelit berlaku apabila najis di bahagian bawah usus ditekan oleh otot yang menjerut, yang akan melambatkan pengeluarannya dan semakin lama ia di situ, ia akan menjadi lebih keras dan kering.

SIMPTOM BERLAKUNYA SEMBELIT

Sembelit jarang berlaku kepada bayi yang berusia kurang dari 3 bulan, walaupun bayi itu minum susu formula.

Sesetengah bayi akan mendengus dan meneran pada setiap pergerakan, walaupun tidak semestinya disebabkan sembelit. Tetapi, jika bayi menangis dan kelihatan tidak selesa, segeralah berjumpa pakar. Jika bayi anda mengeluarkan najis pejal kurang daripada sekali sehari, ini biasanya adalah sembelit. 

Bagi bayi yang lebih berusia dan sudah mula makan makanan pejal, simptom-simptomnya termasuklah: 
  • meragam, sakit abdomen dan gastrik;
  • abdomen yang keras;
  • sakit abdomen yang mengurangkan pembuangan air besar;
  • najis bercampur darah, selalunya berpunca dari luka (fisur) rektum yang disebabkan oleh najis yang keras;
  • najis yang sukar dikeluarkan dan berketul-ketul.
 SEBAB BERLAKUNYA SEMBELIT

Sembelit berlaku kerana kekurangan cecair dalam tubuh. Seperti orang dewasa, lebihkan cecair berbanding pepejal bagi mengurangkan symptom tersebut.

KAITAN MEALSHAKE DAN SEMBELIT

Mealshake adalah multivitamin untuk seisi keluarga. Ia merupakan makanan yang sihat untuk semua peringkat umur. Bagi yang sukakan rasa yang lazat dan tidak boleh menelan vitamin jenis pil dan kapsul, Melshake adalah pengganti yang sesuai. Rasanya yang lazat dan haruman vanilla pastinya memikat anak-anak untuk merasainya.
Kanak-kanak yang mengambil mealshake sebagai vitamin harian adalah lebih sihat dan cergas. Mereka lebih kuat daya tahan badan, yang penting agar tidak mudah berjangkit pada persekitaran yang mudah merebakkan penyakit.
  • Anak-anak jarang demam & selesema. Tidak mudah berjangkit dengan orang lain.
  • Tidak sembelit. Mealshake membantu melembutkan najis. Mudah untuk anak-anak membuang najis.
  • Meningkatkan selera makan. Pengambilan mealshake dapat meningkatkan selera makan anak-anak, malah lebih baik mengambil mealshake berbanding memberi makanan yang tidak berkhasiat.
  • Kulit lebih sihat dan cantik. Melembapkan kulit dan mengurangkan symptom kulit kering dan kasar.
  • Anak lebih sihat & bertenaga. Ia menghubungkan agar badan sihat, otak pun cergas.
MEALSHAKE SESUAI UNTUK KANAK-KANAK

Mealshake hanya sesuai untuk kanak-kanak di atas 1 tahun. Tetapi masih ada aturan cara minum yang tertentu.

Ia bukan pengganti susu formula @ susu ibu. Ia hanyalah suplemen. Untuk dapatkan cara makan yang betul agar tidak tersalah panduan, pilihlah pengedar Shaklee yang betul. Anda juga boleh hubungi kami kerana kami mempunyai rangkaian konsultasi yang komprehensif dan berpengalaman. Adalah amat penting untuk mendapatkan cara makan yang betul.



LAIN-LAIN TENTANG MEALSHAKE :
Klik sini di bawah untuk cara mendaftar sebagai ahli dan kelebihan yang akan anda dapat :


>>>>>>>>>>>  SENARAI HARGA SHAKLEE  <<<<<<<<<<<<<<<

Untuk sebarang pertanyaan jemput hubungi :

nazirah abdullah
013-353 2798
nazirah.abdullah@yahoo.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...